Start en uforpligtende dialog med os: Ring 50 85 85 90 eller e-mail os på info@contentmarketingcompany.dk x
6. marts 2018
06 mar 2018

3 gode grunde til at fotos og illustrationer skal indgå i dit content

Blogindlæg med 3 gode grunde til at fotos og illustrationer skal indgå i dit contentSelv om du og din virksomhed sikkert har mange læsere, der påskønner jeres skrevne ord i form af statusopdateringer på de sociale medier, blogindlæg på websitet, LinkedIn artikler, rapporter, guider m.m., så vil I med stor sandsynlighed ramme en større målgruppe, hvis jeres content også indholder visuelle elementer, som eksempelvis billeder, grafik, tegninger og video.

Det handler om, at vi mennesker fra naturens hånd er meget visuelt orienterede. Det ligger i vores DNA og vi orienterer os som mennesker gennem synet, som en af vores vigtigste sanser. Derfor handler vi i høj grad på basis af visuelle indtryk. Det betyder blandt andet også, at vi tolker og reagerer markant hurtigere på visuelle indtryk end på skrevne ord.

Derfor er det en rigtig god idé, at du bruger visuelle elementer, som fotos og illustrationer i dit content og dine opslag på de sociale medier for netop at drage fordel af dette træk ved os mennesker.

For at overbevise dig endnu mere om fordelene ved at bruge visuelle elementer, har vi fundet frem til 3 meget konkrete grunde til, hvorfor at du skal bruge fotos og illustrationer i skabelsen af dit content. Ved at gøre det, kan du opnå en øget synlighed på de sociale medier og dels forstærke dine kommunikative budskaber.

De 3 gode grunde er som følger:
 

1. Mennesket er visuelt af natur!

Blogindlæg med 3 gode grunde til at fotos og illustrationer skal indgå i dit contentDenne overskrift giver på mange måder sig selv og vi har allerede været inde på det i afsnittet ovenfor. Mennesket er visuelt af natur, hvorfor det giver rigtig god mening, at du supplerer dit indhold med fotos og illustrationer. Hvis du eksempelvis ønsker at poste noget fra din hverdag, så fungerer det utrolig godt, såfremt du samtidig vedhæfter et billede af dig selv eller en kollega fra den givne situation.

Vi mennesker kan nemlig rigtig godt lide at se, hvem det er, vi læser om eller skriver med. Det taler til vores urinstinkt og ikke mindst vores nysgerrighed, og det gør det nemmere for din målgruppe at relatere til dig som person.

Det relationelle aspekt er vigtigt, da chancen for at dit indhold honoreres med enten kommentarer eller likes, stiger betydeligt, såfremt din målgruppe kan relatere til dig. Derudover vil det også være nemmere for dem såvel som for dig selv at starte en dialog med udgangspunkt i relationen. Relationer skaber nemlig nogle fælles forudsætninger, som gør det meget nemmere for os at kommunikere med hinanden.

Og husk nu, at du ikke behøves at være en ekspert til Adobe Photoshop eller Illustrator for at dele dine øjeblikke med dit netværk. Her arbejdes der nemlig ud fra devisen om, at det er tanken, der tæller. Så længe billedet ikke er fuldstændig sløret, så man hverken kan se dig eller den situation, som du beskriver, så skal det nok gå alt sammen #doneisbetterthanperfect.





2. Et billede siger mere end tusind ord!

Blogindlæg med 3 gode grunde til at fotos og illustrationer skal indgå i dit contentEt billede siger mere end tusind ord! Ja, vi ved det godt. For det er et gammelt ordsprog, som vi har hørt et utal af gange. Men det gør det ikke mindre relevant. Undersøgelser viser nemlig at hjernen processerer visuelt indhold 60.000 gange hurtigere end den kan nå at fortolke tekst. Visuelt indhold hjælper således modtageren til at forstå dit budskab hurtigere.

Ved at udnytte at hjernen arbejder på denne måde, kan du faktisk forstærke dit tekstmæssige budskab ved at skabe en kobling til et billede eller en illustration, der associere yderligere til teksten.

Du kender det sikkert fra dig selv, når du kigger på “vandfaldet” af nyheder på LinkedIn eller Facebook. De rene tekstbudskaber forsvinder nemt blandt posts med flotte fotos eller lækre grafiske illustrationer. Din hjerne har ganske enkelt spottet og afkodet billedet på bare en tiendedel af et sekund, før du overhovedet er begyndt at tænke over selve teksten.

Tænk også bare på Instagram, som jo alene handler om visuelle indtryk i form af fotos og grafikelementer. Det tager splitsekunder for vores hjerne at tage stilling til et givent billede, og vi er videre til næste foto i løbet af nul-komma-fem.
 

3. Det gør din tekst mere overskuelig

Den tredje og sidste grund er særlig relevant, hvis du har en lille journalist gemt i maven og ønsker at blogge eller skrive artikler. Det kan du i øvrigt læse mere om i et af vores andre blogindlæg, der handler om hvordan du skriver blogindlæg, der engagerer din målgruppe.

Blogindlæg med 3 gode grunde til at fotos og illustrationer skal indgå i dit contentNår du har at gøre med længere tekster, er det essentielt at læsevenligheden er i top. Det kan illustrationer være et rigtig godt redskab til.

Mange starter nemlig med at skimme teksten for at finde ud af, om de reelt ønsker at bruge tid på at læse hele indlægget. Hvis du derfor ikke vækker deres interesse eller opmærksomhed med en overskuelig tekst med klare og tydelige pointer, så finder de bare noget andet at læse i stedet.

Det er derfor ret vigtigt, at du både er meget klar på hovedbudskaberne i dit indlæg, samt laver eller finder en eller flere figurer, fotos eller infografikker, som understøtter disse budskaber. Her er det helt klart en fordel, hvis du er lidt af en haj til diverse Adobe-programmer. Men der findes dog også ganske udmærkede alternativer i form af gratis eller meget billige billeddatabaser (herunder kan nævnes Pixabay og Pexels.com), hvor du kan downloade diverse illustrationer og billeder, der på mange måde kan det samme.

Så heller ikke her kan din mangel på grafisk talent være en undskyldning for ikke at begive dig ud i at få billeder og illustrationer med i dine artikler. Du kan i denne sammenhæng også få hjælp ved at bruge et værktøj som Canva. Denne grafiske service indeholder en lang række skabeloner og billeder, der gør det forholdsvist nemt at skabe visuelle elementer af høj kvalitet og i et professionelt look.
 

Og husk nu!

Det var vores tre argumenter for, hvorfor det er vigtigt at huske det visuelle aspekt, når du ønsker at kaste dig ud i indholdsproduktion. Det er vigtigt at pointere her til slut, at du selvfølgelig bør huske på, at rigtig mange billeder og illustrationer i eksempelvis et blogindlæg også kan blive for meget af det gode. Det handler om at finde billeder, som understøtter dine pointer og skaber blikfang, men som ikke tager al fokus fra det reelle indhold.

Bruger du selv billeder og illustrationer i dit indhold, og i så fald, har du flere gode argumenter for, at det er vigtigt?

Og hvis du ikke er kommet igang endnu, hvad holder dig så tilbage?

Jeg vil meget gerne høre dine tanker!

De venligste hilsner

Casper Pedersen
 
 

1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] det er ikke kun mængden af ord, der taler til visuelt indholds fordel. Hjernen processerer visuelt indhold meget hurtigere end den fortolker tekst – faktisk op til 60.000 gange hurtigere. Billeder kan dermed hjælpe din modtager til at […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2017-2018 Content Marketing Company