Start en uforpligtende dialog med os: Ring 50 85 85 90 eller e-mail os på info@contentmarketingcompany.dk x
1. december 2017
01 dec 2017

Hvad er LinkedIns Social Selling Index?

Hvad er LinkedIns Social Selling Index? Det er i bund og grund en indikator for hvor aktiv du er på LinkedIn.

Social Selling Index, der ofte omtales som “SSI”, er LinkedIns måde at sætte et tal på, hvor godt du har indarbejdet LinkedIn’s måde at arbejde med social selling på. Social Selling Index scoren består af 4 søjler, som afgør din samlede SSI score:

    Blogindlæg om hvad LinkedIns Social Selling Index er for en størrelse

  1. etablere dit professionelle brand
  2. søge efter de rigtige personer
  3. være aktiv
  4. opbygge relationer

LinkedIn’s Social Selling Index er et tal på mellem 0 og op til 100, og hver af de fire nævnte søjler vægter hver mellem 0 og 25. Dit Social Selling Index bliver opdateret dagligt, og du kan derfor fra dag til dag se resultatet af dine indsatser på LinkedIn eller for den sags skyld mangel på samme. Du skal dog være opmærksom på, at der går 24 timer mellem hver opdatering.

Hvis du nu er blevet lidt nysgerrige efter at få at vide, hvad dit personlige Social Selling Index er, så er det meget nemt at få oplyst tallet. Det eneste du skal gøre er, at logge dig på LinkedIn, og derefter kopiére nedenstående webadresse ind i din browser:

https://www.linkedin.com/sales/ssi

 

Få ny forretning gennem et højt Social Selling Index

Blogindlæg om hvad LinkedIns Social Selling Index erDer er en klar kobling mellem dit Social Selling Index og dine mulighede at skabe ny forretning. For jo højere et Social Selling Index du har, desto større sandsynlighed er der for, at du kan skabe ny vækst gennem LinkedIn. Det siger jeg ud fra en tankegang om, at jo mere aktivt du arbejder med de fire søjler, desto mere synlighed vil opnå i dit netværk. Dernæst kan du skabe stærkere relationer, og det kan jo ultimativt bruges til at skabe ny forretning.

Nøgleordet i denne sammenhæng er proaktivitet og at du løbende udstiller din ekspertise indenfor dit fagområde. Det vil også have den effekt, at du kommer til at tiltrække flere besøgende til din LinkedIn profil og dermed også øge din professionelle synlighed. Det har som regel også den sidegevinst, at du og din virksomhed kan være “top of mind” i dit netværk i forhold til jeres branche. Når en potentiel kunde går i proces med at lede efter en ny leverandør af et produkt eller en service som din virksomheder tilbyder, vil du med stor sandsynlighed ind på “radaren” hos den potentielle nye kunde.
 

Hvad betyder de 4 søjler i Social Selling Index?

Social Selling Index er som tidligere nævnt en indikator, der fortæller dig hvor aktiv du er på LinkedIn, og det er tal, som kan være mellem 0 og 100. Det er fordelt på fire forskellige søjler, der angiver hvor god du er til at

  1. etablere dit professionelle brand
  2. finde frem til de rigtige beslutningstagere
  3. dele fakta og viden i dit netværk
  4. opbygge relationer

Nedenfor finder du mere inspiration og viden om, hvordan du helt konkret kan arbejde med elementerne i de fire søjler i Social Selling Index’et.
 

Etablér dit professionelle brand

Etablér dit professionel brand på LinkedInDet er meget vigtigt at etablere dit professionelle brand og digitale omdømme fordi B2B researchers søger frem til personer, der er kendte for deres ekspertise og har et godt professionelt brand. B2B researchers videregiver disse oplysninger til de endelige beslutningstagere. Du skal derfor have en komplet udfyldt personlig LinkedIn profil, der med kunden i tankerne fortæller, hvem du er, og hvad du kan hjælpe med. Det drejer sig ikke om titler, men derimod om, hvad du kan hjælpe med og hvilken værdi du konkret skaber for dine kunder. Du kan også tilføje højkvalitet media på din profil, poste opdateringer og blogs, interagere med indhold og bede om anerkendelser fra kunder og kollegaer.
 

Find de rigtige personer

Find de rigtige influenter og beslutningstagereDenne søjle er også meget vigtigt, da det drejer sig om at finde frem til influenter og beslutningstagerne hos de kunder, som du ønsker at gøre forretning med. I de seneste år er der kommet flere beslutningstagere ind i købsprocessen, og det gælder derfor om at connecte med så mange som muligt af disse beslutningstagere. Det samme gælder eksisterende kunder, hvor du kan holde dig ajour, hvis der sker ændringer i organisationen, og der kommer nye beslutningstagere til. Det kan du bl.a. gøre ved at bruge de søgefunktioner LinkedIn tilbyder. Udover at søge efter beslutningstagerne, kan du være aktiv i relevante LinkedIn grupper og følge op på “hvem der har set din profil”.
 

Engagér dig i dit netværk

Engager dig med fakta og videnDen moderne beslutningstager vil i snak med eksperter og folk, der deler viden og inspiration om deres produkter og services. Det kan du blandt andet gøre ved at være aktiv med kommentarer til opslag i dit netværk. En anden god måde at udstille din ekspertise på, er ved at skrive LinkedIn Pulse blogs om det område du er ekspert indenfor. Du kan også engagere dig i relevante LinkedIn grupper og dele ud af din viden og ekspertise der. Husk i den sammenhæng, at det ikke må være på en sælgende måde – det drejer sig om at inspirere. Endelig skal du huske at skrive personlige beskeder i stedet for at bruge LinkedIn’s standardbeskeder. Det tager trods alt under et minut at skrive en personlig besked, og det giver altså en helt anden og langt mere positiv start på din relation på LinkedIn med vedkommende.
 

Opbyg relationer

Opbyg relationer med beslutningstagereDu skal fokusere på at opbygge stærke relationer af to vigtige årsager: Beslutningstagere foretrækker at gøre forretning med folk de er blevet anbefalet, og så er der kommet flere ”kokke ind i køkkenet” i form af, at der ofte er flere interessenter og beslutningstagere involveret i indkøbsprocessen.

Sørg derfor for at du hele tiden udvider dit netværk med relevante og interessante personer, både hos dine kunder og potentielle kunder. Det anbefales at du især connecter med beslutningstagere. For at etablere tillid i netværket, kan du dele relevant information med dine kontakter samt dele opdateringer og blogs, som dine kontakter poster.
 

Gå efter et højt og stabilt Social Selling Index

Eva Sachses LinkedIn Social Selling IndexHvis du vil bruge LinkedIn til at skabe mere forretning med og komme i kontakt med nye potentielle kunder, så vil jeg anbefale, at du går efter at have et Social Selling Index, der ligger på 70 eller højere. Et Social Selling Index score på 70 eller højere kan du nemlig kun nå gennem et stabilt niveau af indsatser på LinkedIn.

Det kræver ikke uanede mængder af tid, men brug tid på LinkedIn hver eneste arbejdsdag og brug tid på at connecte, poste, kommentere, Like og dele, samt være aktiv i grupper, hvis det er relevant for dig. På den måde får du arbejdet med dit netværk og udstillet din ekspertise. Dit netværk vil svare igen ved at henvende sig til dig, når de har brug for din ekspertise eller produkter og services.

Tilfældig fedten rundt på LinkedIn giver ingen eller kun ringe værdi, hvorimod at den daglige og proaktive brug af LinkedIn gør det muligt at nå op på en Social Selling Index score på 70 eller højere. Og det er lige netop det, der skal til for skabe stærkere relationer med både eksisterende og potentielle kunder, og dermed ny vækst i din forretning.

Så hvis du vil have ny vækst i din forretning, så skal du gå efter at øge dit LinkedIn Social Selling Index.
 

Hvordan klarer andre sig i din branche?

Evas SSI i.f.t. andre i branchen og hendes netværkNår du har tastet webadressen til Social Selling Index ind i din browser (se adressen i toppen af indlægget), og du har fået din personlige Social Selling Index score, kan du se, hvor godt du rangerer i forhold til andre i din industri og i dit netværk. Du kan også se, hvilket Social Selling Index personerne i din branche og dit personlige LinkedIn netværk har i snit.
 

Jeg har også lavet en kort video om Social Selling Index

Jeg har også lavet en kort video, hvor i jeg på under tre minutter gennemgår LinkedIns Social Selling Index og hvad du kan gøre for at arbejde med det. Du skal bare klikke på “play” knappen nedenfor.
 

 
God fornøjelse med at arbejde med dit Social Selling Index 🙂

De venligste hilsner

Eva Sachse
 

Tags: , , , , , ,
0 Svar

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2017-2018 Content Marketing Company
%d bloggers like this: