Start en uforpligtende dialog med os: Ring 50 85 85 90 eller e-mail os på info@contentmarketingcompany.dk x
8. januar 2018
08 jan 2018

5 råd til at skrive blogindlæg der engagerer din målgruppe

Blogindlæg med 5 råd til at skrive blogindlæg der engagerer din målgruppeNår du ønsker at din ekspertise samt profil bliver bemærket af potentielle samarbejdspartnere eller arbejdsgivere, så er og bliver content vejen frem. Men hvilken form for content skal du vælge? Der er rigeligt med muligheder, men i dette tilfælde kan blogindlægget være et godt bud til at opnå succes med førnævnte.

Et godt og velskrevet blogindlæg giver dig nemlig rigeligt med mulighed for og plads til at udstille din ekspertise inden for et givent emne. Blogindlæggene eller artiklerne, som det hedder på LinkedIn, bliver eksempelvis automatisk koblet sammen med din personlige profil, og ligger der som en slags dokumentation for, at du er aktiv og vidende på dit område. Dermed kan du, ved at skrive artikler, systematisk opbygge dit professionelle digitalt omdømme og digitale egenkapital, som kan være vejen til din næste kunde eller arbejdsgiver.

Det at komme i gang med at skrive en artikel kan dog være en udfordrende og uoverskuelig opgave, da mange simpelthen ikke ved, hvad de skal skrive om, eller hvordan en LinkedIn artikel skal bygges op. Derfor kommer jeg her med fem gode råd til dig, som ikke helt ved, hvordan du skal komme i gang med din artikelskrivning. De enkelte råd tager udgangspunkt i LinkedIn, men kan også anvendes i andre sammenhænge.
 

1. Gør artiklen personlig: Vi vil vide hvem du er!

Første råd giver på mange måder sig selv, men jeg har alligevel fundet det nødvendigt at pointere som det første. Når du skal i gang med at skrive fængende og inspirerende artikler på LinkedIn, er det utrolig vigtigt, at du finder din personlighed frem og derfor også finder et emne, som du brænder for. Dette skyldes, at det faktisk er ret så tydeligt at læse, hvis personen bag artiklen ikke selv finder emnet inspirerende eller betragter artiklen som rutine og skriver den “bare” for at producere noget content. Personlighed og engagement er derfor essentielle kvaliteter, som du skal have med i din artikel, for at du bliver bemærket. Du bliver nødt til at give noget af dig selv, ellers får du ikke noget tilbage!
 

2. Italesæt et fælles problem eller en fælles interesse!

Måden, hvorpå vi mennesker bedst muligt kan opbygge en kommunikativ relation, er ved at finde en fælles forudsætning for dialog. Fælles forudsætninger eller fælles forståelser skaber relationer. Det er vigtigt at have fokus på, hvis du vil vække din målgruppes interesse. Formår du at gøre dette, vil der være større chance for, at du flytter artiklen fra monolog til dialog. En anden måde at gøre dette på, vil jeg komme ind på lidt senere i artiklen.
 

3. Intet salg – det er forbudt!

Studier viser (Kaplan & Haenlein, 2010), at vi mennesker er på de sociale medier for at være sociale med andre mennesker. Som nævnt ovenfor, så skal dit content på sociale medier, og særligt dine LinkedIn artikler være informerende, inspirerende og italesætte en fælles interesse mellem dig og din ønskede målgruppe. Derfor er det bandlyst at medtage priser eller kampagnebudskaber, da det virker helt modsat – folk kan generelt ikke lide at blive solgt til på de sociale medier, og altså heller i dine LinkedIn artikler. Du kan ikke bare tage din gamle salgstale og konvertere den til en artikel – det får du intet ud af, udover dårlig omtale.
 

4. Brug billeder og illustrationer til at understøtte dine pointer!

Mennesket er visuelt af natur, hvorfor der kun findes gode argumenter for at understøtte dine pointer med billeder og illustrationer. Dog er det vigtigt, at de selvfølgelig heller ikke tager alt fokus fra indholdet i din artikel. Når det kommer til blikfang er det vigtigt, at du finder et godt coverbillede, som fremhæver pointen i din artikels titel. Hvis du eksempelvis skriver en artikel om, hvor vigtigt det er, at man ikke gemmer sig bag skærmen, når man færdes på de sociale medier, kunne det eventuelt være en idé at anvende et billede som dette.
 

5. Stil spørgsmål!

Et spørgsmål, som afslutning på din artikel, lægger op til kommentarer og feedback, som kan bidrage til en efterfølgende dialog. Herved kan der komme flere vinkler og synspunkter således, at kommunikationen bliver tovejs, og dermed mere lærerig og brugbar for dig selv og for læseren. Samtidig kan dette også bidrage til opbyggelse af den tidligere nævnte kommunikative relation. Dermed kan et spørgsmål have den samme forstærkende effekt som dét at italesætte en fælles interesse eller et fælles problem. Kommentarer vil derudover hjælpe din artikel med at komme bredere ud, da engagement fra læserne bidrager til spredning via de sociale medier. Derfor er dét at stille et spørgsmål ikke kun gavnligt for opbygningen af relation, men ligeså for din organiske rækkevidde på LinkedIn.
 

Opsummering

Hvis jeg hurtigt skal opsummere ovenstående råd, så er det essentielt, at du helt overordnet husker at gøre din artikel eller dit blogindlæg personligt. Ingen gider nemlig at læse noget, som en robot kunne have skrevet. Måden, hvorpå du kan gøre artiklen mere personlig, er ved at italesætte et fælles problem eller en fælles interesse mellem dig og din ønskede målgruppe, hvilket vil gøre det nemmere for dem at relatere til dig og de problemstillinger, du fremhæver.

Husk derudover, at din artikel er til for at hjælpe andre. Derfor skal den være informerende og inspirerende og ikke være plastret til i reklamer! Brug billeder og illustrationer til at understøtte dine pointer. Hvis du gør det, så bliver din artikel mere overskuelig og læsevenlig. Og sidst men absolut ikke mindst – husk at stille spørgsmål i slutningen af din artikel. Det vil give dig et bedre udgangspunkt for at indgå i dialog med din ønskede målgruppe, og samtidig hjælper det på din artikel og dit budskabs rækkevidde.

Hvis du følger ovenstående burde du være godt klædt på, når du begiver dig ud i artikel- og blogjunglen.

Når man laver en guide som denne, så er det jo vigtigt, at man selv følger sin egne råd. Derfor kunne jeg godt tænke os at høre dine erfaringer med artikel og blogskrivning. Hvad driver dig, når du sætter dig til tasterne, og har du selv nogle gode råd, som ikke er nævnt i ovenstående?

De venligste hilsner

Casper Pedersen
 

Tags: , , , , , ,
1 Besvar

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Denne grund er særlig relevant, hvis du har en journalist gemt i maven og ønsker at begive dig ud i kunsten af blogge eller skrive artikler (det kan du i øvrigt læse mere om i linket her). […]

Efterlad en Kommentar

Ønsker du at deltage i diskussionen?
er velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

© Copyright 2017-2018 Content Marketing Company